barcelona-athene.reismee.nl

Civitavecchia en om de laars heen naar Albanië en Kroatië - Civitavecchia and south around Italy to Albania and Croatia

shuttlebus die ons naar de rand van het centrum brengt en lopen naar Fort Michelangelo. We drinken koffie en bekijken de Duomo. Het is een beetje klam weer )voor de goede verstaander, “een beetje mokkerig”. Langzaam aan terug naar de shuttlehalte en de boot. ’s Middags volop zon en een mooie zonsondergang. We varen iets na zevenen weg.

Donderdag 25 september na het ontbijt zien we de rokende Stromboli op een kilometer of drie langszij komen. Dat is toch echt een vulkaan-vulkaan qua vorm en hij rookt ook nog steeds. Strombolici is het kleine eilandje ernaast dat we als we de grote voorbij zijn ook zien. Jammer dat het zo wazig. Grijze lucht helaas. Iets later komt de loods aan boord om ons langzaam door de Straat van Messina te voeren. Veel veerboten tussen het vaste land en Sicilië plus de gekke stroming maken een loods noodzakelijk. Jan komt volop aan zijn trekken qua vuurtorens, want zelfs die van Messina die vorige keer in de steigers stond, is nu mooi te zien. Ook de twee onder de bal van de voet van Italië zijn duidelijk herkenbaar. Nog steeds bewolkt, maar wel af en toe zon. Graad op 23 is gewoon lekker.

Ook vrijdagmorgen de 26e is het somber, het regent zelfs, maar de temperatuur is lekker. We zijn al vroeg op, want om 7:45 is onze aankomst in Dürres, de grootste haven van Albanië en moeten we klaar staan voor de tour naar Berat. Het is een rit van 2,5 uur over wegen waarbij de dirt road in Australië bleekjes afsteken, enorme plassen, heel veel kuilen en smal. Ook nogal wat troep langs de weg en half afgebouwde huizen. Wel heel logisch, want het is een van de armste landen van Europa. Halverwege een stop voor koffie en toilet. We kopen twee kopjes espresso die samen 120 lek kosten. Als je bedenkt dat 140 lek ongeveer een euro is, kost dat niks. Wel goeie koffie trouwens.

We komen uiteindelijk aan in Berat, de stad van de duizend ramen. Het is een UNESCO werelderfgoed en ligt erg mooi. Ook hier veel verval, maar er wordt aan gewerkt. De oude brug wordt gerestaureerd. Er over lopen valt niet mee. We lopen een stuk langs de Osuma rivier tot een volgende brug en bekijken de omgeving. dan de bus weer in naar het kasteel boven op de heuvel (kleine 200 meter hoog). Daar wonen nog steeds mensen binnen de poort. We klimmen vanaf het parkeerterrein over een kinderkopjespas met veel treden naar een paar uitzichtpunten en bezoeken het museum (mooie iconen) voor we een lunch krijgen op een terrasje. De zon schijnt ondertussen. Als we de bult weer af zijn, begint het opnieuw te gieten, maar tegen vieren zijn we met zon terug bij de Prinsendam. Onze gids Adrian was heel informatief en sprak voortreffelijk Engels. De uitspraak is beter dan die Van onze kapitein Andre van Schoonhoven (uit Harlingen). We eten vanavond makkelijk in het Lido-restaurant boven. Er is vrij veel wind.

Als we zaterdag 27 september wakker worden zien we een van de eilanden voor de Kroatische kust. In de loop van de morgen volgen er meer (met vuurtorens) en daar is ook Hvar bij. We varen richting Split. Terwijl de was in de machine zit, lunche we en daarna gaan we even de wal op. We liggen aan een veerbotenpier, wat zuid van het centrum. Split blijft een mooi en heel oud hart hebben. Rond zes uur varen we weer tussen de eilanden door weg.

It is rather grey on Wednesday 24th when we take the free shuttle bus to Civitavecchia city centre (we have been in Rome often and we don’t fancy ate least 3 bus hours today). We have coffee, look at Michelangelo fortress and visit the Duomo. Beautiful sunset today. We leave little after seven.

On the 25th after breakfast we pass Stromboli, the smoking Italian volcano in see and around noon We enter Strait Messina with its many ferry boats and funny current. A pilot come on board before you enter and leaves ship after passing through. It is nog allowed to do it yourself. Jan has lots of opportunities to take pictures of the many lighthouses we pass today. In the morning it is grey, later naarscattered clouds and some sun, temperatures 69 F. Dawn and Bernie: Congratulations for Michael and Alex to pass on on their wedding day.

Friday 26th we are up very early to take part in a tour from Dürres in Albania to Berat, a UNESCO World Heritage, also named “City of thousand windows”. As we start out it is raining. The roads are still very bad. Albania has been under a severe regime until the beginning of the nineties and suffered some trouble after that too, so only during the last 10 years they are building up the country. Coffee costs next to nothing. You can have two espresso coffee for less than a dollar. In Berat we walk along the river Osuma and cross it twice to see the two neighbourhoods before we go up the hill to the castle, People still live there. We walk and climb around for almost two hours and visit the museum with the icons, before having lunch. Going back the sun is shining, but on the way back to the harbour we also have another shower. We leave the port at five.

Waking up on Saturday we are sailing between the islands in front of the Croatian coast and it is windy and sunny. We arrive in Split around noon and after lunch we go ashore to have a coffee in the ancient city centre. We leave again at 6 pm and sail between the islands into the Adriatic.