barcelona-athene.reismee.nl

Itea-Delphi, Katakolon en geen Hydra

In Kerkira lag ook de Costa Fascinosa weer. Ze lagen gelukkig ver genoeg bij ons vandaan om niet weer dat geblèr in vijf talen te hoeven aanhoren (zo duidelijk genoeg Cora?). Piet en Trijntje, San Marino is leuk, beetje Liechtensteinachtig en leuker dan Andorra.

Om een uur of vijf in de ochtend van 2 oktober varen we langs Patras de Golf van Korinthe in. We merken er niks van, maar genieten bij zonsopkomst tegen achten wel van het uitzicht. We tenderen naar de wal en gaan met een bus door de olijfboomgaarden de Parnassus op, naar Delphi. Eerst bezoeken we het museum. Een aantal dingen herken ik van een bezoek heeeeeeeeel lang geleden (1975) in een museum dat toen veel kleiner was. Dit is prachtig opgesteld en zo belicht dat je de stukken zonder flits heel goed kunt fotograferen. Gids Melina praat lang en veel en niet altijd even duidelijk, maar ze is wel zeer informatief. Daarna lopen we naar de ingang van de opgravingen. Het is net als destijds een hele hijs omhoog en het is erg druk. Ik word daar altijd een beetje agressief van, dus ga niet helemaal mee naar boven. Jan sjouwt door tot het theater met het beste uitzicht ooit boven de Tempel van Apollo en gaat zelfs nog door tot het stadion. Ik sjok met onze rugzak weer naar beneden. Het blijft erg mooi, maar in 1975 hadden we er een zonsverduistering wat het heel speciaal maakte en waardoor ik het nooit vergeten ben. We mogen nog een ijsje van Melina an rijden dan terug naar de pier in Itea. Omdat het al drie uur is geweest halen we bij het zwembad een hotdog, respectievelijk hamburger, want die kun je vanaf een uur of elf tot vijf uur altijd krijgen, met frietjes.

Jan ontdekt nog een strandje, dus die tendert nog even terug naar Itea en haalt een zakje voor de verzameling. We blijven hier tot tegen middernacht, uitzicht in de baai is prachtig, temperatuur 28 graden en geen wind.

We varen as tegen middernacht uit en daar merken wij niks van. Opnieuw richting Patras en dan naar het zuiden om bij aankomst rond 7:30 in Katakolon de zon net te zien opkomen. Aan de andere kant van de pier ligt Seaborn Spirit een klein cruiseschip (de Prinsendam is al een kleintje, maar dit is echt een ukkie). In de loop van de morgen gaan we koffie drinken op een van de leuke terrasjes aan de haven. De crew oefent ondertussen de veiligheidstoestanden, dus de hut wordt later gedaan en ook andere diensten staan een poosje stil. Gezellig dorp. Veel medepassagiers zijn dan in Olympia, hier een halfuurtje vandaan. Daar waren wij op een van onze eerdere cruises al eens. Vandaag vertrekken we al om vier uur en het is de derde formal avond, Wij gaan een keer niet naar het grote restaurant, we halen boven wat te eten. We genieten lang van de avond op ons balkon.

Onder de douche om halfacht op 4 oktober hoor ik onze kapitein ineens omroepen dat “doe toe se wind conditions and se strong saus-westerlie kurrent, combined wis se gravel soil, we can not anker”, kortom we liggen voor Hydra en kunnen er niet heen. De bodem is te los om het anker goed grip te laten krijgen en het gedoe met tenders is ook te link. Verstandig, safety first. Dus dat is weer een gemiste haven.We schommelen een stuk richting Kreta en keren rond de middag om, opnieuw richting Athene. Het is ook maar een graad of 20 vandaag en de wind voelt fris. We komen rond halfzes vanmiddag aan in Athene. Zojuist tijdens de lunch werd omgeroepen dat een ander schip van Holland America vanmorgen de haven van Katakolon niet binnen kon (en daar waren wij gisteren de hele dag).

We moeten vanavond voor 23:00 de koffers buiten zetten en die zien we (als het goed is) pas op het vliegveld van Athene terug. We blijven nog een acht aan boord en gaan morgen met de bus ook die kant op. Morgenmiddag rond Halftwee is onze terugvlucht alweer.

Joy, the recipes are coming and yes, we could taste, but we were not allowed to assist. Glad you liked our Venice visit. We have been on top of the bell tower several years ago and did the whole visit. That leaning tower, do you mean the one in Venice or on one of the smaller islands (Torchello), they both have one. I’ll find you some pics at home to compare.

On Thursday 2nd October we sail into the Gulf of Corinth and are near Itea, the harbour of ancient Delphi. We tender ashore and have a bus ride through thousands of olive trees up Mount Parnassus. First we visit Delphi Museum, which is lovely and modern and then we walk to the archaeological site. The place is crowded and rather slippery which makes that I do not feel safe. So I stop halfway, take over our backpack and Jan continues up to Apollo’s temple, the beautiful theatre and he even reaches the stadium. We go back after an ice cream in modern Delphi and are on the ship again around three. Jan even makes another trip to Itea to add some sand to our collection. We will only leave around midnight, again towards Patras and then south to Katakolon.

We arrive in the harbour near Olympia at 7:30 am. We have coffee ashore on one of the cosy terraces, while the crew practices safety. We will leave again at 4 pm and tonight is the last formal evening. WE enjoy a light meal in the Lido restaurant and the evening on our balcony.

In the morning we are near Hydra, the small island south of Athens where we were to spend the morning. But the wind and the strong see makes it impossible for the ship to anker and for the tenders to get us ashore. We sail away in a southerly direction until just after noon, then turn around towards Athens. We will arrive around 5:30 pm and stay on board for one more night in that harbour before flying home tomorrow afternoon.