barcelona-athene.reismee.nl

Ravenna en San Marino, Venetië en een dag op zee

Excuus voor et twee keer plaatsen van het vorige verhaal. Er gaat hier aan boord wel eens wat mis.

Zondagmorgen 28 september zijn we rond negen uur in Ravenna. We hebben de laatste twee uur tussen een aantal booreilanden door gevaren. Prachtig weer, graad of 25 overdag. We vertrekken om kwart over tien voor een tour naar San Marino. Het eerste stuk vanuit Porto Corsini gaat door een zeer valk lagunegebied met heel veel vogels. We rijden naar Rimini en zien dan de kleine republiek liggen die de oudste staat ter wereld is (61 vierkante kilometer, 750 meter hoog op een rots en ergens in de 4e eeuw gesticht door de Kroatische San Marino. We slingeren omhoog en stappen op een parkeerterrein net buiten de muur uit. We moeten flink klimmen, maar de weg is goed en er zijn steeds mooie doorkijkjes. Onze gids vertelt over de muren, de verdedigingstorens, en over de capitano’s die het landje leiden. Die worden elk halfjaar verkozen (1 april en 1 oktober) en ze mogen pas na drie jaar weer een keer. Geen vette pensioenen en grote paleizen. Wel overal wikels, restaurants en banken. We komen uiteindelijk bij de basiliek en gaan dan lunchen. Wij vinden een leuk terras en eten heerlijke pasta. Jan klimt nog even naar de eerste toren en ik kijk mensen voor we terug gaan naar de bus. De route terug is anders en gaat nu tussen Rimini en Ravenna tussen zoutpannen door met daarin tientallen flamingo’s (ze zijn al aan het trekken). Erg mooie dag. We eindigen met een Indonesisch buffet in het zelfbedieningsrestaurant. We vertrekken pas tegen lef uur, maar dan slapen we al, want zo’n dag is best vermoeiend met wind, zon en gesjouw.

Maandag de 29e varen we rond zeven uur Venetië binnen. We ontbijten, lezen wat en lopen dan naar de bootjeshalte. Een retourtje San Marcoplein kost maar liefst EUR 15 per person tegenwoordig. Ze moeten hier schathemeltje rijk worden. Trouwens koffie is hier ook iets duurder dan in Albanië; een espresso kost 4,90 en een cappuccino 8,90, dat is dan wel inclusief een glas water! We lachen er maar om, want de prijzen zijn overal zo. Trouwens je kunt bijna over de koppen lopen. We doen een klein wandelingetje, fotograferen wat, onder andere de Torre de Orlogio en het deel van San Marco dat niet gerestaureerd wordt. Daarna pakken we de boot terug. Aan de overkant ligt een Costa-schip waar voortdurend in alle talen wordt omgeroepen.

Om zes uur varen we uit en dat is toch een spectaculair gebeuren, zo langs al die bekende plekjes varen. Het licht is dat laatste uur voor zonsondergang ook heel mooi. We kunnen zien dat er nu gewerkt wordt aan een soort bescherming tegen wateroverlast. Hopelijk komt dat goed van de grond.

Dinsdag de 30e is een zeedag met een tegeltjeslunch. Twee herenvrienden uit Dalles en een leuk stel uit Bornmouth aan tafel. Verder is de zee als een spiegel en kom je naarmate de dag vordert steeds meer opgedirkte vrouwen tegen, want het is een formal night. Ik ga ’s morgens even kijken bij een kookdemonstratie door Nancy Silverton, een kennelijke beroemdheid in de USA. We lezen verder veel, zien af en toe een schip, lossen de sudoku op en genieten van het buiten zijn.

Woensdag alweer en 1 oktober. Tegen acht uur liggen we aan de kade in Kerkira op Corfu, tussen de veerboten. Een kleine 2 km lopen vanaf het centrum en geen shuttle. 28 graden midden op de dag, maar heerlijk op ons balkon tot tegen drie uur de zon er vol op komt. We doen dus lui. We hebben Corfu al een paar keer eerder aangedaan en omdat er nog een knoeperd van een Costa-boot ligt, wordt het waarschijnlijk schuifelen in de smalle straatjes. We blijven lekker aan boord.

Oh en Cora en Peter veel plezier zaterdag and Wendy and Mark have a lovely wedding day and congratulations.

Excuse me for the two versions of the last story. Sometimes things go wrong on a ship.

We arrive in Ravenna on Sunday 28 September around 9 am and our tur starts at 10:15. The first part south to Rimini is flat and goes through a laguna-like area with lots of birds (on the way back, a little more near the Adriatic those waters are salt pans with flamingo’s. We arrive in the very small State of San Marino (tax free, 61 square km, and 750 meter above sea level). It is the oldest republic in the world (since around 350 AD) and the government is chosen twice a year on April 1st and October 1st and consists of two capitano’s. They can be re-elected, but only after a three year period of waiting. We have to climb to see the sights, but is wonderful ad we end near the Basilica. We have pasta for lunch. Temperature around 25 C (something like 75 F), like every day.

Monday at 7 am we enter Venice. We take the public transport boat to piazza San Marco. Princes ae rather high here. A return ticket costs 15 euro per person and an espresso 4,90, while a cappuccino is 8,90 (those to include a glass of water) J. Venice is crowded today. We sail again at 6 pm and it is spectacular to experience that on a cruise ship. The light at this time of day is beautiful.

On Tuesday 30th we are at sea. Occasionally we see an island and a ship, we read a lot, have our mariners lunch and I attend a cooking demonstration by Nancy Silverton (recipes are coming). Just a very easy day and the sea is like a mirror. Tonight is a formal night, so during the day more and more women start to look very polished.

Wednesday October 1sr we arrive in Kerkira, on the Greek island of Corfu. As there is another big cruise ship in town and as we have been here a few times before on cruises, we know what to expect: a giant mass of people in very narrow streets and with temperatures up to 28 C (lower 80-ies), we don’t want to join them. We just stay on board.