barcelona-athene.reismee.nl

Op naar IJlst

We komen tegen halfvijf voor de haven van Piraeus uit, maar moeten wachten tot er enkele andere cruiseschepen zijn vertrokken. Niet erg, want het weer is heerlijk, lekker temperatuurtje, dus we zitten buiten. We varen langs vissende mannetjes en zien een Amstelvrachtauto staan. Of wat daarnaast gebeurt helemaal koosjer is, dat weet ik niet (zie het eigenlijk pas op de foto). Uiteindelijk is het 18:15 voor we aanleggen naast een Star Clipper. Daar doen ze later sloepenrol op het dek, ziet er wel koddig uit. Na het diner zien we het motor-zeilschip vertrekken. We zetten om tien uur de koffers buiten en blijven nog even zitten terwijl een nummer van Nana Mouskouri op een carillon wordt gespeeld.

Zondagmorgen 5 oktober gaat de wekker om zes uur (dat is vijf uur Nederlandse tijd). Beetje vroeg wel. Ontbijt en wachten tot groep Brown 1 wordt omgeroepen. Dat is rond 8:15. We gaan van boord en worden met een bus langs de kust naar het vliegveld gereden. Enig gedoe met half werkende incheckmachines en de koffers afgeven en door richting gate B013. Die zit in de uiterste hoek van de luchthaven (samen met Lufthansa en Air France – vaak wraak voor Europa). We drinken koffie (Jan cappuccino en ik een frappe) en hangen dan tot een uur of een bij de pier. We vertrekken precies op tijd om 13:35 met de KLM-vlucht naar Schiphol. We krijgen een broodje en een feestelijk verpakt cakeje. Dat laatste omdat de KLM morgen jarig is (7 oktober wordt de KLM 95, zo lang is het dus al geleden dat mijn overgrootvader Jan Beers een rondje boven Amsterdam vloog vanwege een weddenschap met de Amsterdamse melkboeren). We komen zelfs voor schematijd al aan om Schiphol en hebben om 16:30 onze koffers. De bus van 17:00 naar Van der Valk en precies om 17:30 rijden we daar weg. Zeven uur thuis!

Het was een mooie cruise met heel goed weer. Niet te warm, niet te veel wind (zelfs zaterdag viel het wel mee, alleen was de combinatie van wind, stroming en ondergrond niet goed) en veel gezien.

Bedankt voor alle reacties.

Ik ga nu aan het fotoboek werken en als dat klaar is, zet ik de link hier nog neer.

Back to IJlst

We have to cruise in front of Piraeus harbour some time, because another ship must vacate the pier first. We dock around 6:15 pm. Next to us a clipper, just doing their safety drill. We see them leave when we get back from dinner. Bags out at 10 pm and another nice night on the balcony.

Alarm at 6 am (that is 5 am Dutch time) for a transfer around 8:30 am to Athens airport. Our flight (after coffee) is on time at 1:35 pm. We get a roll and a cake. The last one is special because KLM is its birthday on October 7th and will be 95 years old. It’s the oldest airline in the world. It is also 95 years ago that my great-grandfather made de flight over Amsterdam and won 40 Dutch guilders because he with that flight he won a bet with his colleagues. We land at 4 pm, drive home via the airport hotel where our car is and arrive here in Ijlst around 7 pm.

Thanks for all your reactions. When my photobook is ready I’ll put the link to see it online in a new message.